Tuesday, February 2, 2010

Respons Untuk Melayu Tersepit


ORANG MELAYU MAKIN TERSEPIT



Salam brader Aziz

Apa yang saya nampak di Kenya sama dengan Malaysia. Betullah tu. Baca catatan Pelangi Nairobi fahamlah sindiran sosial RAR (http://skot22.blogspot.com). Ekonomi Kenya dipegang pendatang yang mempunyai pasport British. Ekonomi Malaysia? Saya bukan racist. Ada mata pandang. Semua askar dah posting satu Malaysia.

Rakyat Palestin tersepit di Gaza. Ramallah. Rakyat Malaysia? emmmmmmmmmmmmmmm. ..aduhai. ..... brader Aziz nampak Melayunya... .....

Nampak ke papan tanda parti politik yang bersepah di mana2 di Malaysia. Parti politik apa? Apa papan tanda boleh buat di kawasan stengan? Papan tanda boleh tolong mereka?

Kita tidak boleh bergantung dengan papan tanda. It doesn't mean anything.

Br Aziz gelisah?

Marilah kita menjamu mata dengan papan tanda Mydin. 7 Eleven siapa punya? Giant siapa punya? Sogo siapa punya?

Tak kan kita hanya boleh berniaga di pasar malam saja? Jawapannya diberi oleh Br Aziz. Nak sewa premis di kotaraya Kuala Lumpur mahal. Mana nak cari RM50,000 sebulan untuk sewa di premis KLCC? Cukuplah jual karipap dan apam balik di pasar malam.

Allah yang menyempitkan kehidupan kita. Sebab kita lupa Allah. Kalau sayang Allah apa tandanya? Setakat demonstrasi untuk mempertahanakan nama 'ALLAH" tak cukup. Bakar gereja ALLAH tak suruh.

Syariat Allah itu yang sewajarnya disohorkan. Dilaksanakan.

Muhamamd Assad penulis Yahudi mengarang ISLAM AT THE CROSSRAODS pada 1934. Tulisannya masih relevan hingga hari ini.

Nampaknya kerisauan br Aziz sama dengan kerisauan Dr. Mahathir Muhamad dengan MALAY DILEMAnya. Dr.Mahathir tulis semua kegelisahan Melayu. Buku itu diharamkan Almarhun Tengku Abdul Rahman. Apa yang ditulisnya itu ada betulnya. Apakah MALAY DILEMMA menyedarkan orang Melayu? Buatlah analisis sendiri.

Anak saya bicara ketuhanan dengan saya. ' Abah apa yang berlaku di dunia ini semuanya adalah perancangan Allah. Semuanya ternakal di Luh Mahfuz.'

Kenyataan itu benar. Itu akidah. Rob. Allah itu Rob. Allah yang mentadbir alam ini. Allah yang menjadikan langit dan bumi.

Sejarah singkat kita tercatat 1409 dengan penemuan Melaka oleh Parameswara yang Hindu yang menjadi Islam. Intrig dan konflik Melayu ada dalam SEJARAH MELAYU.

Br Aziz terlupa untuk bicara sikap Melayu.

Arab yang jahiliyah itu bertukar menjadi cantik kerana kedatangan Rasulullah s.a.w.
Akhlak mereka berubah setelah kedatangan Islam.

Br Aziz cerita bab under table. Rasuah sudah lama membara. Itulah yang terjadi apabila jauh daripada agama. Agama cuma tercatat di perlembagaan. Ternyata perlembagaan tidak boleh menjaga iman.

Iman itu menghilangkan kegelisahan dan melenyapkan dukacita. Iman itu adalah kekasih orang-orang yang beriman dan kesenangan orang-orang yang beribadah. Itu kata-kata Dr. Aidh Abdullah Al-Qarni pengarang buku LA TAHZAN (Jangan Berduka).

Ingatlah mengingati Allah dapat menenangkan hati dan menghindarkan diri daripada berbuat dosa. Allah Yang Maha mengetahui yang ghaib menyukai orang-orang yang berzikir, dan zikir itu melepaskan seseorang daripada mara bahaya.

Orang Melayu Makin Tersepit. Bukan orang Melayu sahaja tersepit. Orang Palestin juga tersepit.


Teringat kata-kata Pak Pandir kepada mak Andeh. Bukan anak kita saja yang mati Mak Andeh, anak orang lain mati juga. Pak Pandir nampak ada budak mati di tengah jalan dalam perjalanan pulang dari tanah perkuburan. Dia tidak sedar dia hanya menanam tikar mengkuang sebab anaknya tercicir di tengah jalan. Mayat yang dijumpai itu adalah anaknya sendiri.

Pak kadok menang sorak kampung tergadai. Ayamnya menang. Tetapi ayamnya telah ditukar kepada orang lain. Memang ayamnya menang. Tetapi ia bukan haknya lagi. Pak Kadok punya seronok dia bersorak. Pak Kadok memakai baju kertas. Habis berserabai bajunya justeru kegembiraan yang teramat sangat. Dia tak perasan dia memakai baju kertas. Orang kampung bersorak juga. Melihat Pak Kadok telanjang.

Br Aziz

Bagimana untuk mengembalikan kegemilangan Melayu?

Kembali kepada Islam. Kembali kepada Al-Quran dan Assunah.

"Aku tinggalkan kepada kamu 2 perkara, kamu tidak akan sesat selama-lamanya selagi kamu berpegang dengannya, Kitab Alllah dan Sunnah Rasulullah." Itu hadis Nabi.

Perjalanan akhirnya akan sampai ke hujungnya.

"Melayu tidak akan hilang di dunia." Itu kata-kata Hang Tuah. (Kalau manusia itu benar-benar wujud atau hanya mitos.)

Tidak Br Aziz. Itu hanya ungkapan retorik.

Melayu akan hilang sebagaimana kaum Aad dan Thamud telah hilang ditelan bumi. Rukun Iman mengatakan dunia akan kiamat. Itu wajib dipercayai. Melayu akan hilang bersama Arab, Turki, Boyan, Iban, Kadazan apabila malaikat Israfil meniup sangkakala. (Teringat blog Sangkala br AFATS). Ini bab akidah.

Br Aziz

Mungkin ada yang teruja dengan skim cepat kaya. Kutu rakyat. Program Taawun. Click mouse dapat berjuta-juta lemon. Hai......tak kan NAK JADI MAT JENIN KINI DAN SELAMANYA? Teringat Br Zul Linggi sebut manusia yang bernama BIN JENIN. BUKAN BIN LADEN. aduhai...... .

Selamat menghirup teh tarik dan meratah roti canai di kedai mamak....... (ISLAM TAK APA).


RAR

1 comment:

  1. Saya telah membaca berulang kali posting Melayu Tersepit. Tiada ada cacatnya mengenai hasrat yang dikatakan ikhlas itu. Walau bagaimana pun ada celanya seperti pada pernyataan berikut:


    "Jika berhujah mengenai agama seolah-olah kita adalah paling Islam dari orang Islam yang lain. Golongan itu tak betul golongan ini tak betul. Fahaman itu tak betul, fahaman ini tak betul. Tercapailah hasrat para kapitalis untuk meletakkan orang Islam didalam kelompok mereka sesama Islam untuk berdebat dan berhujah mengenai agama mereka. Soal ekonomi dan sosial dilepas pandang. Akhirnya orang Melayu Islam terperosok dalam surau dan masjid, terus menerus berdebat mengenai fahaman dan amalan.

    Selepas penat berdebat dan berhujah keluarlah beramai-ramai menjamu selera di kedai India. Sebelum balik kerumah singgah membeli barangan keperluan keluarga di kedai Cina."

    Tuan yang Budiman,

    Apakah perlunya kita memperumpamakan dengan mereka di Masjid atau Surau? Apakah mereka yang di dalam Dewan dengan slogan Hidup Melayu tidak ke Masjid atau Surau? Bagaimana mereka ini setelah penat berdebat dan berhujah akan minum dan bersembang di Starbuck, Oldtown White Coffee atau Kopitiam sambil meyepit rokok dijari dan mulut. Malamnya pula di "sponsor" berhibur di pusat Karaoke atau Dangdut dan sebelum balik ke cawangan mereka akan membeli belah di Isetan, Parkson, Jusco dan Sogo. Apakah Hidup Melayu ini lebih baik yang di Masjid dan Surau tadi? Maka tercapailah hasrat para kapitalis, sekular, liberalisma, sosialis untuk meletakkan golongan hidup Melayu di dalam semangat nasionalisme mereka.

    Tuan yang Budiman,

    Tiada apa yang hendak kita bangga dengan jemaah di Masjid dan Surau. Bilangan mereka tak ramai tidak dapat mengatasi jumlah kipas dan lampu yang ada di dalam Masjid dan Surau itu. Golongan masjid ini pun yang hampir "expired". Di mana remaja-remaja Hidup Melayu berada? Pada golongan Hidup Melayu ini ajaran agama diperolok-olokan, ambil sebahagian yang membawa keuntungan, tolak sebahagian yang tidak membawa faedah padanya.

    ReplyDelete